Tips för att hantera din flygrädsla

flygradd-robert-plan4

 
 
Film om flygrädsla   Flygrädslekurser   Tips för flygrädda   Fakta om flygplan
 
”Jag sitter vid fönstret och tittar oavbrutet på vinge och motor, plus lyssnar uppmärksamt på motorljudet efter eventuella skiftningar och problem. Enda gången jag sliter blicken från vinge och motor, är när jag ungefär var femte minut tittar på klockan för att se om flygresan snart är slut…”
 
Så kan det vara att sitta på ett plan om man är flygrädd och undersökningar som gjorts visar att ungefär 50 procent av svenskarna känner obehag inför en flygning. Detta trots att det är ett av de säkraste färdmedlet (det är statistiskt mycket farligare att åka bil).
   I USA till exempel, dör över hundra personer på vägarna dagligen, samtidigt som som det bara förolyckas ett hundratal personer i flygkrascher per år. Alltså borde vi vara mycket oroligare inför en biltur.
   Men, hur mycket säkerhetsfakta som än serveras, är det inte alltid det hjälper. Jag själv är ordentligt flygrädd och brukar ha ångest i veckor innan jag skall ge mig ut på en flygfärd. Är det möjligt, så väljer jag hellre att ta mig fram land- eller sjövägen.
   Jag älskar dock att resa och ibland är flyg ett måste. Vilket fungerar för mig, men jobbigt är det. Jag vill helst sitta vid fönstret med utsikt över vinge och motor (så jag kan se om de skulle trilla av). Jag lyssnar absolut hela tiden på alla skiftningar i motorljudet, tiden går oändligt låååångsamt och jag brukar titta på klockan minst var femte minut.
 
Fakta om flygning som mildrat min oro en del
– Vingarna är byggda så att de skall vara böjbara och flexibla. De kan röra sig fyra meter upp och fyra meter ned utan problem.
– Man kan genomföra alla faser i en flygning med bara en motor (om den eller de andra motorerna av någon anledning skulle gå sönder). Därtill kan ett flygplan glidflyga flera mil utan motorhjälp om man är på marchhöjd.
– Turbulens påverkar inte planets säkerhet, däremot kan passagerare skada sig vid grov turbulens om de inte sitter med säkerhetsbältet på (därav kommer skylten upp om att man skall spänna fast sig vid turbulens). Piloterna är alltid fastspända, för att inte kastas ur sina säten vid turbulens. Det har inte inträffat några flygkrascher på grund av turbulens.
– Före varje flygning kontrolleras flygplanet: Pre flight check. Under följande intervaller genomförs ytterligare tekniska kontroller. Maintenance service check (S-check): 72 timmars intervall. A-check: 500 timmars intervall. C-check: 4500 timmars intervall. D-check: 20 000 timmars intervall. När man gör C- och D- checkar, skruvas planen så gott som isär och varje skruv kontrolleras noggrant.
 
Några tips inför flygningar

Till att börja med, försök att eliminera så många som möjligt av potentiella stressmoment i samband med en flygresa. Desto mindre som kan oroa eller stressa dig, desto bättre är det.

Till exempel:

– Ta i god tid reda på hur du skall ta dig till flygplatsen, vad det kostar och hur lång tid det tar (så att du i god tid vet när du behöver åka hemifrån).
– Åk ut till flygplatsen några dagar eller veckan före resan och lär känna miljön. Gör det så mycket på riktigt som möjligt (med packad väska och allt). De flesta flighter avgår vid samma tidpunkt flera gånger varje vecka. Så välj en dag att göra ett ”live” test. Åk ut till flygplatsen vid samma tidpunkt som när du skall åka på riktigt. Då ser du hur lång tid det tar och du kan ta reda på exakt var du skall gå på flygplatsen (vart du checkar in och var säkerhetskontrollen är till exempel). Jag lovar, det kommer att kännas bättre på dagen för resan om du vet exakt hur lång tid det tar och vart du skall gå på flygplatsen.
– Många flygplatser har utkiksplatser där det går att se plan starta och landa. Detta tycker jag att du också ska göra, till exempel när du ändå är ute på flygplatsen för din live-test. Arlanda har till exempel en utkiksplats mot start- och landningsbanorna (mer info här). Det går även att se taxibanor och dylikt från delar av avgångshallen (som går att besöka även om du inte skall flyga).
– Försök att vara så utvilad som möjligt före flygningen (men jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att sova).
– Se till att du ätit ordentligt och nyttigt dagarna innan avresa (hjälper din kropp att hantera stress och oro om du fyllt på din kropp med god energi).
– Undvik i mesta möjliga mån alkohol och minimera rökningen och kaffe.
– Ta reda på fakta om flygplan och flygning – då blir det mindre skrämmande.
– Om du känner att det behövs kan du dels kontakta flygbolaget innan avresa och berätta om din oro inför att flyga eller säga till om det vid incheckning, eller i gaten eller till kabinpersonalen när du går på planet.
– Försök att spänna av och kontrollera tankarna. Tänk på att flyget, enligt statistiken, är ett säkert kommunikationsmedel.
– Försök aktivera dig, prata med de som sitter bredvid, läs en bok eller skriv. Jag har i vissa lägen gett mig själv en uppgift (planera ett event eller dylikt) under flygningar. Desto mer min hjärna är aktiverad med en uppgift, desto mindre tid lägger jag (min hjärna) på att oroa mig om själva flygningen (brukar fungera bra för mig och då känns det som tiden går snabbare, än om jag bara sitter där och oroar mig och inte har något att göra).

Vissa delar av denna procedur kan sedan behöva upprepas inför hemresan. När du landat på destinationsflygplatsen, kan du exempelvis när du ändå är där, ta reda på var flygtransporter (flygtåg/flygbuss) kommer in till flygplatsen, var checkin deskerna finns, hur man går till säkerhetskontrollen och dylikt (lite snabb grundkontroll helt enkelt, innan du åker vidare till ditt hotell).
 
Robert Karlsson // Jorden Runt //
 
Mer fakta om flygrädsla
 
Tips på kurser för att bota flygrädsla
Jorden Runts grundfakta om flygplan och motorer