Läsartips – Laos – Missa inte pärlan Luang Prabang

Lågpris >>> flyg - hotell - reseförsäkring - e-guidebok

Jorden Runts Nyhetsbrev:

Jag har nyligen varit och besökt den lilla pärlan Luang Prabang i Laos och måste bara rekommendera detta ställe till dem som sitter och funderar på vart de ska åka.

Här blandas backpackers och äldre par (inte så många svenskar) i en härlig blandning. Tycker det är skönt att se att många ”äldre” vågar sig ut!

Eftersom det inte är någon storstad slipper man se västerländska män med en asiatisk flicka i varje hörn. Luang Prabang har ca 50 000 invånare och upptogs 1995 på UNESCO:s världsarvslista och betraktas som ett unikt exempel på en blandning mellan den traditionella och koloniala arkitekturen.

Inga problem att ta ut pengar i stan
även om vi levde i backpack, så har vi inte levt efter en backpackers budget, men även backpackers kan finna lämpliga alternativ och boenden till bra priser här.
   På flera sidor på nätet har jag läst att det skull svårt att ta ut pengar i Luang Prabang. Men när man landar på deras flygplats, finns ett växlingskontor och en ATM-maskin (uttagsautomat). även på flera ställen i centrum finns ATM-maskiner och dessa fungerar utmärkt.
   De är dock begränsade så att man inte kan ta ut mer än 700 000 kip per uttag (lite över 600 kr) vilket är okej om man ska leva budgetliv, men inte om man är flera som ska dela på pengarna samt lyxa till det lite. Vill man ta ut större summor pengar finns växlingskontor och bank.

Maten är god och prisvärd. Det går att få bra mat från 40 000 kip (ca 35 kr) och uppåt vid en restaurang. Folket är vänligt och många pratar bra engelska. Staden känns lugn och trygg. Vi bodde inte mitt i centrum så vi lånade cyklar av hotellet (cyklarna var i bra skick) och cyklade runt och det gick bra. Finns cykeluthyrare i stan, så det kan vara något att tänka på om man inte vill gå eller åka tuk tuk.
   Vi betalade 40 000 kip för massage och det finns flera olika massagetyper och ställen att välja på. Vid en tillfäll var vi på massage/manikyr/pedikyr, vilket tog 3,5 timma. För detta betalade vi 380 000 kip för två personer.

Besök något av stadens alla tempel
Gå gärna alla trappsteg upp till Wat That Chom Sii på toppen av berget Mount Phousi, som ligger centralt beläget i Luang Prabang, för att beskåda vyn över staden och den fina naturen. Många turister ser solnedgången härifrån.
   Det finns massor av tempel att besök i Luang Prabang, en siffra jag hört är 35 stycken, men vet inte om detta antal stämmer. Det är lämpligt att välja ut några och titta på dem. Det kostar mellan 10 000 (ca 9 kr) till 20 000 kip att besöka de största och finaste i centrum.
   Det går även bra att vara med att ge munkarna gåvor på morgonen. Då det förekommit att man säljer dålig mat till turister som de sedan ger munkarna, så kolla gärna med det boende man har om de kan ordna något. Och tänk på hygienen. Munkarna får mat från många främlingar och det blir många bakterier. Många av munkarna är pojkar/tonåringar så tänk gärna på att köpa godis eller dylikt att ge, men att godisbitarna bör vara skyddade med plast.

Ta båt på Mekongfloden
Det finns flera olika utflykter att rekommendera. åk gärna en tur på Mekongfloden. Det går att gå ner till ställena där båtarna ligger och göra upp med en enskild båtägare om hur länge man vill vara borta och priset.
   Man kan även åka och kolla på Buddhastatyer i en grotta, Pak Ou Caves eller åka och kolla på vattenfall.
   Vi besökte båda vattenfallen. Jag rekommenderar att om man ska åka till Tat Kuang Si att åka på förmiddagen, innan alla andra turister kommer och det blir svårt att få en genuin upplevelse av att bada i ett vattenfall. Vi besökte även det mindre vattenfallet, som även har en linbana för den äventyrlige. Där kan man även rida och/eller mata elefanter. Ett tips är att ta reda på hur vattennivån är där för när vi kom dit var det för lite för att kunna bada.

Nattmarknaden är i gång från 17-18 tiden på kvällen fram tills dess de plockar ihop. Här kan man hitta sjalar, smycken, handgjorda dukar och lampor och mycket mer till ett mycket bra pris. Många säljer liknade varor och de blir ganska hård konkurrens om att få sälja, så det går att pruta ner ganska bra. Kom dock ihåg att landet är fattigt och varorna är billigare redan från början, så bli inte oförskämd i din prutning.

Vi åkte buss från Luang Prabang till Vientiane. Vi bokade på ett kontor innan för vi behövde åka den dagen och det var nog bra för så många lediga platser fanns inte, så boka gärna en plats i förväg. Vi åkte VIP-bussen med luftkonditionering och toalett. Den skulle ta åtta timmar, men den tar tio timmar och det är inklusive en matstopp på ca 45 min. Vi betalade 150 000 kip (ca 170 kr) var och då ingick lunchen.

mvh Cecilia

Mejla gärna dina bästa Restips till: res@jordenrunt.nu
  (då blir alla tusentals resenärer som besöker jordenrunt.nu jätteglada!)

Stolta partners till jordenrunt.nu

Fler Reseföretag som tar dig ut i världen