De stora skogsbolag har dock under de senaste 10-20 åren huggit ned stora delar av denna jättelika regnskog. Dessutom härjade en hel del skogsbränder under 1998, som förstörde stora delar av skogslivet.
Provinsen Kalimantan är en av de mest spännande i Indonesien för en besökare och att ge sig in i de inre delarna, är som att ta sig tillbaka i tiden. Djunglerna bjuder på ett rikt djurliv och det finns möjlighet att se bland annat orang utanger.
De större städerna är huvudsakligen koncentrerade till kustområdena, med mindre byar i inlandet. Mellan många av städerna längs kusten finns asfalterade vägar, annars är det vanligen grusvägar och stigar som gäller.
På Borneo är det vattenvägarna som är de viktigaste transportlederna. De många floderna för transporter med allehanda båtar, färjor, kanoter och liknande flytetyg.
Till och från Kalimantan
Från Kalimantan kan du lämna eller komma in i Indonesin. För de flesta av landets gränsövergångar och internationella hamnar och flygplatser behöver du inget visum för att komma in i landet.
Entikong inte långt från Pontianak är en öppen gränsövergång där du inte behöver visum för att ta dig till delstaten Sarawak i Malaysia.
För att passera mellan Tarakan i östra Kalimantan och Tawau i delstaten Sabah i Malaysia däremot, behöver du ett visum för att komma in denna väg. Du måste även ha ett visum för att kunna lämna Indonesien denna väg (även om det ibland går att komma ut även utan visum).
Entikong är en landgräns, medans till och från Tarakan är det båt eller flyg som gäller.
Från övriga delar av Indonesien finns det flera olika sätt att ta sig dit. Inrikesflyg från flera olika provinser i landet finns. Därtill finns det bland annat möjlighet att ta sig till följande hamnstäder med det statliga bolaget Pelnis stora passagerarskepp: Pontianak, Banjarmasin, Samarinda och Balikpapan.
Läs mer om Pelni, skeppen, tidtabeller och priser.
De största städerna
De mest befolkade städerna i Kalimantan är Banjarmasin (cirka 430 000 invånare), Pontianak (ungefär 400 000 invånare), Samarinda och Balikpapan.
Banjarmasin torde vara den mest intressanta eftersom staden till stora delar är byggd på eller kring vatten. Sungai Barito är en av de största floderna på Kalimantan och staden är belägen vid denna flod. Dessutom genomkorsas staden av ett stort antal mindre floder och vattenvägar.
Staden har ett antal flytande marknader som startar i gryningen och vanligen är över framåt niotiden på förmiddagen. Det går att hyra båt med förare att ta sig runt några timmar längs kanalerna i staden.
Att resa inåt landet med båt går alldeles utmärkt och några förslag är att ge sig av mot Palangkaraya, som ligger ungefär 18 timmr bort med bis air (flodfärja) eller sex timmar med speedboat (snabbgående båt). Resan kostar ungefär 10 000 Rp med flodfärjan och 20 000-25 000 Rp med den snabba båten.
Det går även att åka upp längs Sungai Barito med flodfärja, på en resa som ta flera dagar. Slutstationen är Muara Teweh i centrala Kalimantan. Reasn dit tar över 50 timmar, men det finns sovplatser på färjan (kostar ungefär 15 000-20 000 Rp).
Från både Palangkaraya och Muara Teweh går det att ta sig längre inåt landet med mindre speedboats. Det finns boende på båda platserna för under tio kronor natten.
Pontianak bör, likt Banjarmasin, ses från vattnet. Hyr en båt och se staden från den under några timmar. Det går natuligtvis att ge sig av inåt landet med båt även från Pontianak. Sungai Kapas är en över tusen kilometer lång flod (1143 kilometer) och en av dess mindre bifloder rinner igenom Pontianak. Du kan således åka längs Kapas.
Länkar
Till att börja med kan du gå till den statliga indonesiska turistbyrån för mer fakta om landet på engelska: Indonesia Tourism
Läs mer på Indonesia Tourism om:
West Kalimantan
Central Kalimantan
South Kalimantan
East Kalimantan
Övriga länkar:
Om Kalimantan på Rough Guides
The Balikpapan Orangutan Survival Foundation
Traveling to Indonesia - Kalimantan
Nature Reserves of Kalimantan
Robert Karlsson