Kliv på Transsibiriska tåget österut
Det Transsibiriska tågen från Moskva (som går österut längs Transsibiriska järnvägen mot Kina, Mongoliet och Ryska fjärran östern) avgår från Jaroslavskaya-stationen (ligger precis bredvid Leningrad stationen).
På tågen kan du välja mellan fyrbädds- eller tvåbäddskupé. Fyrbädds fungerar alldeles utmärkt och är såklart mycket billigare än de mer lyxiga tvåbäddskupeerna (som exempelvis har dusch). När det gäller tvättmöjligheterna i fyrbädskupeerna, så är det vaskning i handfat på vagnens toalett som gäller.
Det finns alltid varmt vatten till te, kaffe, snabbnudlar och liknande att hämta i vagnarna (finns en samovar med hett vatten i ena änden på vagnen).
I tågets restaurangvagn finns dryck, snacks och maträtter och du betalar i lokal valuta (US-dollar kan också fungera, fast vanligen till dålig växelkurs). Ju längre resan varar, desto mindre utbud i restaurangvagnen.
När du åker genom Ryssland brukar det finnas: kefir, kaffe, the, kaka, kex, kaviar, ost, stekt ägg, korv, skinka, soppa, kycklingrätt, biffstek och fiskrätt i restaurangvagnen.
På stationerna finns nästan alltid små kiosker och stånd. Utbudet varierar från station till station, du kan hitta till exempel kex, dryck, snacks, frukt och smårätter till billiga priser. Var dock vaksam, så att tåget inte avgår utan dig, då stannar ofta bara kortare stunder.
Tre avgångar per vecka
Det finns tre huvudlinjer att åka med österut: Trans Manchurian och Trans Mongolian (via Mongoliet) till Peking i Kina och Trans-sibiriska till Vladivostok.
Från den Vladivostok finns sedan möjlighet att under sommarhalvåret åka vidare med båt till Sydkorea och Japan (båtarna till Japan kan dock gå ganska sällan och oregelbundet).
De viktigaste tågen längs Transsibiriska torde vara:
Tåg nr 4 – Moskva – Peking (Kina), går via Mongoliet
Avgår en gång i veckan och är framme i Peking vid tvåtiden dag sex.
Tåg nr 20 – Moskva – Peking, går runt Mongoliet
Avgång en gång i veckan (sen kväll) och framme i Peking dag sju på morgonen.
Tåg nr 6 – Moskva – Ulan-Bataar, Mongoliet
Avgår en gång per vecka (sen kväll) och ankommer Ulan Batur tidigt dag fem.
Tåg nr 10 – ”Baikal” Moskva – Irkutsk
Avgår varannan dag (jämna datum) klockan 23.25 och kommer fram till Irkutsk natten till dag fyra kl 04.16.
Tåg nr 2 – ”Rossiya” Moskva – Vladivostok (längst bort i Ryska Fjärran östern)
Avgår varannan dag (ojämna datum) klockan 21.25 och kommer fram till Vladivostok natten till dag sju kl 01.03.
Tågen går ganska sakta, ca 70-80 km per timma och stannar på en stor mängd stationer. Men stoppen är korta, vanligen 15-20 minuter och det finns inte tid annat än till att sträcka på benen ute på perrongen. Gå inte ut från stationen, för ibland kan de ge sig av efter ett kortare stopp (exempelvis om de ligger efter tidtabellen) och det är nog ingen höjdare att bli strandsatt någonstans i Sibirien.
Restips om samma ämne:
- Grundfakta Transsibiriska Järnvägen (10 sep 2011)
- Biljetter & priser 2012 - Transsibiriska Järnvägen (10 sep 2011)
- Starta Transsibiriska resan med Finlandsfärjan (10 sep 2011)
- Kliv på Transsibiriska tåget österut (10 sep 2011)
- Visumregler vid resa längs Transsibiriska (10 sep 2011)
- Stopp i Mongoliet (05 sep 2011)
- Mat och restaurangvagn på Transsibiriska tåget (02 sep 2011)
- Klimat och temperaturer längs Transsibiriska Järnvägen (29 jun 2011)
- Transsibiriska Järnvägen - Startplats Helsingfors (28 okt 2009)
- Högsäsong längs Transsibiriska Järnvägen (29 jun 2009)
- Biljetter med flera stopp längs Transibiriska (29 jun 2009)
- Visumregler vid resa längs Transsibiriska (29 jun 2009)
- Startplats Helsingfors (29 jun 2009)
- Startplats Baltikum för Transsibiriska (29 jun 2009)
- Läsartips - Kostnader för mat längs Transsibiriska (30 maj 2009)
- Läsartips - heta tips från Transsibiriska (30 jan 2009)
- Läsartips - Startplats Helsingfors - Transsibiriska Järnvägen (25 nov 2008)