Tågluffarguide Europa – Fler Tågluffartips



Lågpris >>> flyg - hotell - reseförsäkring - e-guidebok

Jorden Runts Nyhetsbrev:
 

 

Blandade tågluffartips som du förhoppningsvis får nytta av i planeringen av din nästa tågluff.

1. Korta tågresor i Belgien

Belgien är ett ganska litet land när det gäller yta och det finns inga direkt långa tågresor (mer normalt 1-2 timmars restid) med tågbolaget SNCB. Till exempel tar det endast 36 minuter mellan Bryssel och Gent och 40 minuter mellan Bryssel till Antwerpen.

Tågtider på: www.b-rail.be/main/E


En kväll på tåget mellan Liege och Aachen i Belgien

Du behöver ingen platsreservation på tågen i Belgien och normalt verkar det inte vara överdrivet mycket folk på tågen (jag har aldrig haft problem att få sittplats när jag tågluffat under hösten).

 
2. Belgien – Två stationer – en med och en utan själ

Lieges stationsbyggnad i Belgien verkar vara ganska nybyggd och det är en stor svävande takbyggnad som ser ganska häftig ut på håll, men den saknar totalt själ och är en av de tristaste, kallaste och tråkigaste stationer jag besökt.

En stationsbyggnad i Belgien som jag däremot gillar ligger i Gent och är full av liv och själ.

Helt klart de belgiska stationernas arkitektoniska himmel (Gent) och helvete (Liege).

 
3. Platsreservationer på tågen i Frankrike

I Frankrike behöver du ingen platsbiljett på tågen med bolagen TER och Intercities.

Däremot med exempelvis TGV måste du ha platsreservation (tillägsavgift i biljettkassa och ännu högre tillägsavgift från konduktören på tåget).

 
4. Tågsträcka i Frankrike jag gillar

I södra Frankrike är det helt underbart att ta tåget från den mysiga staden Perpignan längs med Medelhavskusten till den spanska gränsen (Port Bou). Ju närmare gränsen du kommer har du höga berg (Pyreneerna) på ena sidan och små vackra Medelhavsvikar med stränder på andra.

 
5. Tågstationer i Paris

Om du skall besöka Paris finns där ett flertal olika tågstationer och de har hand om tågtrafik beroende på vilken del av Frankrike eller Europa tågen kommer från (eller skall gå till). Om du skall ta ett tåg ut ur paris är det därför viktigt att kolla upp ordentligt vilken station som gäller.

Gare du Nord
Tåg till eller från norra Frankrike, England (Eurostar), Belgien, Tyskland och Holland
Adress: Nr 18, rue de Dunkerque (10th “arr”)
Metro: station Gare du Nord linje 4 eller 5 och station La Chapelle på linje 2

Gare de l’Est

Tåg till eller från östra Frankrike (Champagne-Ardenne, Lorraine, Alsace) och södra Tyskland, Schweiz och Österrike.
Adress: Place du 11 novembre 1918 (10th “arrt”)
Metro: linjerna 4, 5 och 7
Gare de l’Est ligger ganska nära Gare du Nord (ca 10-15 minuter om du går).

Gare de Lyon
Tåg till och från centralöa och sydvästra Frankrike (Bourgogne, Auvergne, Rhône-Alpes, Languedoc-Roussillon, Provence-Alpes-Côte-d’Azur), Schweiz, Italien och Spanien.
Adress: Place Louis Armand (12th “arrt”)
Metro: linjerna 1 och 14

Gare d’Austerlitz
Tåg till och från centrala Frankrike (Centre-Val de Loire, Limousin) och nattåg till/från Nice och Spanien.
Adress: 55, quai d’Austerlitz (13th “arrt”)
Metro: linjerna 5 och 10

Gare Montparnasse
Tåg till eller från västra och sydvästra Frankrike (southern Normandy, Brittany, Pays de la Loire, Tours by TGV, Poitou-Charentes, Aquitaine, Midi-Pyrénées) och nordvästra Spanien.
Adress: 17, boulevard Vaugirard (15th “arrt”)
Metro: linjerna 4, 6, 12 och 13

Fakta om alla stationer och karta med stationerna:
http://en.parisinfo.com/paris-map/arrivals-departures/by-train/guide/by-train_your-arrival-by-train

 
6. WIFI på tågen

Har du tur kan det på vissa tåg i vissa länder finnas gratis wifi (trådlöst bredband). Men det verkar inte vara särskilt med gratis. Jag har inte hittat något gratis trådlöst på tågen i Tyskland, Belgien eller Frankrike till exempel (utan bara wifi som kostar en slant att använda).

Personligen brukar jag surfa och använda wifi på hotell i stället. Det är ett grundkrav när jag letar boende att det finns gratis wifi och vanligen finns det i hotellets lobby (mer sällan på rummen).

 
7. Restider med tågen i Grekland

Några exempel på restider med tåg i Grekland:
Aten – Thessaloniki, tar ungefär 5,5 timmar.
Aten – Patra (byte i Kiato) tar cirka tre timmar.
Aten – Kiato tar 80 minuter.

Sök restider med tåg (klicka i sökrutorna för förslag på städer med vanligt alfabet):
http://tickets.trainose.gr/dromologia

 
8. Tågkarta för Grekland

www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/greece/greece.gif

 
9. Eluttag på tåg


På tågen mellan Hamburg och Köln i Tyskland finns eluttag på mittplatserna på båda sidor. Sammanlagt fyra uttag för att exempelvis ansluta bärbar dator eller ladda upp mobilen.

I Luxemburg finns elluttag på en del platser i tågen.

I Belgien har tågvagnarna har elluttag i varje ände och de sitter uppe i takhöjd.

På de tågbolag i Frankrike där man inte behöver platsreservation om man har tågluffarkort (bolagen TER och Intercities) finns inte några elluttag att använda för att ansluta bärbar dator eller ladda upp mobil.

 
10. Restider med tåg i Holland

Några exempel på restider inrikes med tåg i Holland:
Amsterdam – Eindhoven, något under 1,5 timma.
Amsterdam – Rotterdam tar cirka en timma.
Amsterdam – Groningen, ungefär 2,5 timmar och kostar 23,20 euro (ca 210 kr).
Eindhoven – Groningen, ca tre timmar (1 byte).
www.ns.nl/cs/Satellite/travellers

 
11. Köp matsäck på livsmedelsbutik och inte på tågen

Precis som i Sverige varierar priset på färdkost och dryck. Oftast dyrare på tågstationer än i en livsmedelsbutik och vanligen allra dyrast på tågen.

 
12. Restider med tåg i Italien

Några exempel på ungefärliga restider inrikes och utrikes:
Rom – Milano tar 3,5-4 timmar.
Nice – Milano, 4,5 timmar.
Milano – Florens, tre timmar.
Florens – Rom, 1,5 timmar.
Rom – Neapel, två timmar.
Milano – Venedig, tre timmar.
Florens – Venedig, tre timmar.
Venedig – München (Tyskland), sju timmar.
Venedig – Ljubljana (Slovenien), fyra timmar.
Venedig – Wien (österrike), sju timmar.
Det statliga tågbolaget i Italien heter Ferrovie dello Stato (och de har tidtabeller på sajten):
www.ferroviedellostato.it/homepage_en.html

 
13. Portugal – ett ganska litet tågland

Portugal har inget jättestort tågnät, men visst finns det flera spännande tågmöjligheter. De viktigaste tåglinjerna torde vara mellan Porto och Lissabon (tar cirka 2,5 timmar) och mellan Lissabon och Faro nere i söder vid kusten. Den som vill åka mellan Lissabon och Madrid (Spanien) får nog räkna med att det tar sisådär tio timmar.

Mer fakta på Jorden Runts avdelning om att åka tåg i Portugal

 
14. Många spektakulära bergståg i Schweiz

Ett alpland som det är, bjuds det på flera spännande tåglinjer upp och nedför alperna och över broar och genom tunnlar. Då flera är privata, gäller dock inte alltid kortet på dem. Tre spektakulära tåglinjer är Glacier Express, Bernina Express och Centovalli Railway

Mer fakta på Jorden Runts avdelning om att åka tåg i Schweiz

 
15. Spektakulära tågresor i Spanien

Tågresan mellan La Coruna (A Coruna) i nordvästra Spanien och Madrid lär vara spektakulär (tar ca 6,5 timmar).
Resan mellan Barcelona och Perpignan (Frankrike) är trevlig, speciellt kring gränsen och in i Frankrike där tåget går längs kusten (Barcelona-Port Bou med lokaltåg och Port Bou-Perpignan med franskt tåg).

 
16. Bagage på stationer

Om du har tid att vänta på nästa tåg och inte vill bära med dig ditt bagage hela tiden (exempelvis under en stadsvandring) finns vanligen bagageboxar på tågstationerna. Räkna dock med att i västeuropa så kostar det ganska mycket (från en 50-lapp och uppåt).


Stadsvandring i Luxemburg i väntan på nästa tåg
 
17. Båtresa över Engelska kanalen

Det finns bara ett rederi som tar däckspassagerare (alltså passagerare som inte har egen bil) mellan Calais och Dover och det är P&O Ferries (färejersan tar strax under två timmar och kostar runt 300 kronor).
I Calais (Frankrike) ligger färjeterminalen en bra bit från tågstationen Calais Ville (minst 30 minuters promenad).
Det går även en buss mellan Calais tågstation och färjeterminalen som kostar två euro och den avgår på en parkeringsplats runt hörnet om tågstationen (sväng vänster runt hörnet på tågstationen när du kommur ut). Bussarna går cirka kl 11-19.30. Om du skall gå från tågstationen till färjeterminalen
Om du går, följ gatan utanför tågstationen (åt vänster och över en bro) och fortsätt mer eller mindre rakt fram. Ta sedan höger vid ett stort torg (strax efter Cafe de Paris på höger sida av gatan du går på) och fortsätt sedan framåt och du bör bland annat passera en livsmedelsbutik och sedan ett hyfsat billigt hotell (Hotel Victoria, ca 40 euro för singelrum).
   Fortsätt framåt och följ vägen längs hamnen och sedan efter ett tag ser du antagligen ett par stora färjor. På vänster sidan av vägen (efter en rondell) är det en gångbro uppåt utefter staketet (på en skylt står ”to car ferry”). Gå uppför den rampen och sedan nedför lite trappor så kommer du till terminalen.
I Dover (england) ligger färjeterminalen cirka 20 minuters promenad från tågstationen och vill du inte gå har P&O ferries en buss mellan terminalen och tågstationen som kostar två pund.

 
18. Eurostar tåg under Engelska kanalen

Vill du åka med Eurostar tåget i tunneln under Engelska kanalen går det fint, fast tågluffarkortet gäller inte på detta tåg. De har vissa platser på varje tåg med rabbaterat pris för tågluffare (ungefär 500 kr).

 
19. Många privata tågbolag i Storbritannien

Det gäller att kolla noga i förvcäg vilka tåg och tågbolag som du kan använda tågluffarkortet på i Storbritannien, då det finns många olika och kortet inte gäller på alla. Dock kan en del ge rabatt och andra bolag gäller kortet alltså på.

 
20. Tågstationer i London

I London finns ett stort antal tågstationer och här gäller det att kolla upp ordentligt vilken station som gäller. Detta då det finns många privata tågbolag och de avgår från olika stationer (så samma resmål kan ha avgångar på olika stationer beroende på vilket tågbolag man skall åka med).

St Pancras (norra centrala London) är stationen för Eurostar tågen (till Frankrike och Belgien under Engelska kanalen). Ytterligare viktiga stationer är Waterloo, Paddington, Victoria och Liverpool Street. Följande sida har fakta om all stationer:
www.visitlondon.com/travel/getting_here/trains-to-london

 
21. Toa på tågen

På alla (mer eller mindre) tåg finns toaletter och jag brukar ha för vana att alltid besöka toan strax innanjag är framme vid en station. Man vet aldrig hur det blir med exempelvis anslutande tåg och på exempelvis stationer eller ute på stan kostar vanligen toaletter en slant att besöka (onödig kostnad när du i stället kan göra toabesök gratis på tågen).

 
22. Mycket plats på tåg i Tyskland

Det behövs vanligen inga platsreservationer på de normala tågen i Tyskland och exempelvis har jag flera gånger åkt mellan Hamburg och Köln och vanligen är bara 10-20 procent av platserna upptagna (dock har dessa resor varit på hösten). Vissa sittplatser i vagnarna kan dock vara reserverade (i så fall sitter en lapp på fönstret att platsen är reserverad och vilken del av sträckan det handlar om).

Om du vill hitta de vagnar med minst folk på tåget mellan Hamburg och Köln skall du ta dig så långt fram i tåget som möjligt (och tvärtom om du åker från Köln och mot Hamburg).

 
23. Gillar tågsträckan Wuppertal till Hagen

En tågsträcka i Tyskland jag gillar under färden mellan Hamburg och Köln är i slutdelen av denna resa: Wuppertal (en bit efter du passerat Dortmund) och till Hagen (som ligger ca 40 minuter innan Köln). Det bjuds på böljande och kuperat landskap, med många kyrkor och byggnader med tinnar och torn. Vackert helt enkelt att njuta av från tågfönstret.

 
Fakta och research: Robert Karlsson

Mer fakta >>>        

 
 
 
 
  Mejla gärna dina bästa Restips till: res@jordenrunt.nu
  (då blir alla tusentals resenärer som besöker jordenrunt.nu jätteglada!)
 
 

Inga kommentarer ännu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Stolta partners till jordenrunt.nu

             

             

             

             

    Fler Reseföretag som tar dig ut i världen

    Annonsera på jordenrunt.nu
jordenrunt.nu på Facebook
jordenrunt.nu på twitter
RSS prenumerera på jordenrunt.nu
Robert \\