I Nödens Stund – om du blir bestulen!

Detta är sidan för dig på resande fot och handlar framförallt om hur du går tillväga i nödens stund.

Nio råd om du blir bestulen – till exempel om en ficktjuv (pickpocket på engelska) varit framme.

>>> Skriv ut denna sida (ladda hem pdf-fil) och ta med på resan <<< ( fler tips i nödens stund: Åtta råd om du blir sjuk på resan  –  Sex råd vid naturkatastrof eller krig)

1. Om du blir bestulen eller rånad – gör en polisanmälan

Om det finns en speciell turistpolis i landet så är det oftast enklast att göra det där (de brukar vanligen prata engelska även i icke-engelsktalande länder). Själva polisanmälan som listar allt du förlorat, är viktigt att du tar med dig, då den behövs om du vill få ut ersättning från ditt försäkringsbolag.

2. Spärra stulet bankkort

Om du förlorat ditt bankkort, måste du spärra kortet så fort som möjligt, detta gör du genom att kontakta din bank hemma, vanligen via telefon, men ibland via internet. Du skall spärra kortet omedelbart du blivit av med det, då det inte är säkert att du får igen pengar för uttag bedragaren/tjuven gjort om du inte spärrat kortet.

Spärra kort – Telefonnummer (klicka länk för mer info)

SEB    +46-8-14 72 00
Nordea    +46-8-402 57 10
Handelsbanken    +46-8-41 12 122
Skandiabanken    +46-8-695 17 06
ICA Banken    +46 33 47 47 90
Swedbank    +46 8 411 10 11
Forex Bank    +46 771 22 22 21
Länsförsäkringar Bank    +46 8 588 400 11
Plusgirot    +46-8-402 57 10
Bank Norwegian    +46 770 45 77 66
Danske Bank    +46 771 570 570
Ikanobanken    +46 476 88 000
Resurs Bank    +46 42 38 20 93
re:member    +46 771 24 15 00
Ålandsbanken    +358 20 333
Sparbanken Öresud    +46 10-494 70 00
Wasa Kredit    +46 10-494 70 02

3. Beställ nytt kort

Efter att du spärrat kortet, behöver du beställa ett nytt från din bank och det kan ta ett antal dagar innan du får kortet där du är. Det går i vissa fall även att få ut nödfallspengar från banken, för att du skall klara dig tills det nya kortet kommer fram.

4. Blivit av med passet – ordna nytt!

Har du förlorat passet, ordnar du ett nytt från en svensk ambassad i landet du befinner dig i. Det kan underlätta om du har en fotostatkopia av första sidan i passet (den med dina fakta), som du kan visa upp på ambassaden (alltid bra att ta ett par kopior och förvara på olika platser: i stora väskan, miniväskan, i pengabältet).

pass-i-min-hand2

Adress och telefon till Svenska ambassader / konsulat i hela världen: www.regeringen.se/sb/d/3696

En svensk ambassad kan förutom att ordna ett nytt pass till dig (kostar en slant), även vid stöld/olycka hjälpa dig kontakta ditt försäkringsbolag och även bistå med information om sjukvård i landet.

5. Kontakta ditt försäkringsbolag

Ditt försäkringsbolag (hemförsäkring eller reseförsäkring) kan hjälpa dig i nödens stund om det är akuta ärenden. De har larmcentraler som är öppna dygnet runt, som du kan ringa. Skriv innan avresa ned ditt försäkringsbolag nödnummer och lägg in det i mobilen till exempel.

På en svensk ambassad kan de även ofta, i nödens stund, hjälpa dig att kontakta ditt försäkringsbolag och ofta förmedla pengar från försäkringsbolag (om du kan få ut försäkringspengar direkt). Tänk på att det kan ta ett par dagar innan du får pengarna.

Kontakta Försäkringsbolagens larmcentraler:

SOS International (hemförsäkringsbolagen: Folksam, if, Trygg Hansa…)    +45 70 10 50 50
Gouda Reseförsäkringar Larmcentral    + 45 33 15 60 60
Euro Alarm (Europeiska ERV)    +46 770 456 920

6. Kontakta landets immigrationsmyndighet

Om du förlorat passet, måste du vanligen även kontakta immigrationsmyndighet i landet du befinner dig. Detta om du vid inresa har fått en inresestämpel i passet eller om du har ett visum i passet. Det underlättar ofta att ha kopior på sidorna med inresestämplar och / eller visum (eller i alla fall att du skrivit av visumnummer och inrese-nummer). Numera kan många länder ha informationen sparad digitalt (din inresestämpel), men om du fått något stämplat i passet när du anländer, skriv av eller kopiera för säkerhets skull.

7. Nödfallskontanter

Om du blivit av med bankkort och kontanter, kan det ta dagar innan du har nytt kort i handen. Det brukar dock gå att få nödfallskontanter från din bank, fast de brukar ta ut en avgift för detta. Och det kan ta en eller ett par dagar innan du får pengarna.

Därför är det alltid bra att ha lite nödfallskontanter gömda i bagaget. Jag brukar i början av varje resa lägga undan 400-500 kr i antingen euro eller dollar (eller båda) och förvara på lite olika platser. En del i ett dolt fack i min stora väska, en del i min lilla dagväska och i någon dold ficka på byxorna. Lite nödfalls-pengar är bra att kunna plocka fram om det krisar sig ekonomiskt…

Jag hade till exempel en gång användning för mina nödfallskontanter i Salvador i Brasilien när det var strul med mitt bankkort några dagar och det inte gick att ta ut pengar ur bankomat där. En annan gång fastnade jag i en pytteliten by precis innanför gränsen mellan Indien och Nepal. Var där i tre dagar på grund av oroligheter i övriga Nepal och i byn fanns växlingskontor, men inga bankomater, så mina nödfallspengar (i dollar) kom väl till pass.

8. Eventuella problem med flygbiljett

Nuförtiden handlar det nästintill alltid om elektroniska flygbiljetter och du slipper släpa på en bunt flygbiljetter om du exempelvis åker jorden runt. Skulle du dock ha en pappersbiljett och blivit av med den eller har andra flygbiljettsrelaterade problem, kontakta ditt flygbolags kontor i det landet du befinner dig i.

9. Extra länktips – Reseråd och varningar

Dessa länktips kanske är mer förebyggande, men jag lägger med dem här i alla fall…

Resevarningar från länders utrikesdepartement:
Sveriges UD – www.regeringen.se/sb/d/3436
Finlands UD – formin.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=15735&contentlan=3&culture=sv-FI
Danmarks UD – um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger
Australiens UD – www.dfat.gov.au/zw-cgi/view/Advice
Brittiska UD – www.gov.uk/foreign-travel-advice
Kanadas UD – travel.gc.ca/travelling/advisories
USAs UD – http://travel.state.gov/travel/cis_pa_tw/tw/tw_1764.html

Worldwide Earthquake Activity (senaste nytt om jordbävningar runt om i världen): earthquake.usgs.gov/earthquakes/map

WHO (World Health Organization) om hälsa, sjukdomar och epidemier:
www.who.int/csr/don/en

Research och fakta: Robert Karlsson (december 2014)

Skriv ut denna sida (ladda hem pdf-fil) och ta med på resan

Fler tips i nödens stund:
Åtta råd om du blir sjuk på resan
Sex råd vid naturkatastrof eller krig

 
Nyttiga tips på jordenrunt.nu om reseplanering:

Text & research: Robert Karlsson - tipsa gärna...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *