Hantera flygrädsla



Lågpris >>> flyg - hotell - reseförsäkring - e-guidebok

Jorden Runts Nyhetsbrev:
 

flygradd-robert-plan4

 
 
Film om flygrädsla   Flygrädslekurser   Tips för flygrädda   Fakta om flygplan
 
”Jag sitter vid fönstret och tittar oavbrutet på vinge och motor, plus lyssnar uppmärksamt på motorljudet efter eventuella skiftningar och problem. Enda gången jag sliter blicken från vinge och motor, är när jag ungefär var femte minut tittar på klockan för att se om flygresan snart är slut…”
 
Så kan det vara att sitta på ett plan om man är flygrädd och undersökningar som gjorts visar att ungefär 50 procent av svenskarna känner obehag inför en flygning. Detta trots att det är ett av de säkraste färdmedlet (det är statistiskt mycket farligare att åka bil).
   I USA till exempel, dör över hundra personer på vägarna dagligen, samtidigt som som det bara förolyckas ett hundratal personer i flygkrascher per år. Alltså borde vi vara mycket oroligare inför en biltur.
   Men, hur mycket säkerhetsfakta som än serveras, är det inte alltid det hjälper. Jag själv är ordentligt flygrädd och brukar ha ångest i veckor innan jag skall ge mig ut på en flygfärd. Är det möjligt, så väljer jag hellre att ta mig fram land- eller sjövägen.
   Jag älskar dock att resa och ibland är flyg ett måste. Vilket fungerar för mig, men jobbigt är det. Jag vill helst sitta vid fönstret med utsikt över vinge och motor (så jag kan se om de skulle trilla av). Jag lyssnar absolut hela tiden på alla skiftningar i motorljudet, tiden går oändligt låååångsamt och jag brukar titta på klockan minst var femte minut.
 
Fakta om flygning som mildrat min oro en del
– Vingarna är byggda så att de skall vara böjbara och flexibla. De kan röra sig fyra meter upp och fyra meter ned utan problem.
– Man kan genomföra alla faser i en flygning med bara en motor (om den eller de andra motorerna av någon anledning skulle gå sönder). Därtill kan ett flygplan glidflyga flera mil utan motorhjälp om man är på marchhöjd.
– Turbulens påverkar inte planets säkerhet, däremot kan passagerare skada sig vid grov turbulens om de inte sitter med säkerhetsbältet på (därav kommer skylten upp om att man skall spänna fast sig vid turbulens). Piloterna är alltid fastspända, för att inte kastas ur sina säten vid turbulens. Det har inte inträffat några flygkrascher på grund av turbulens.
– Före varje flygning kontrolleras flygplanet: Pre flight check. Under följande intervaller genomförs ytterligare tekniska kontroller. Maintenance service check (S-check): 72 timmars intervall. A-check: 500 timmars intervall. C-check: 4500 timmars intervall. D-check: 20 000 timmars intervall. När man gör C- och D- checkar, skruvas planen så gott som isär och varje skruv kontrolleras noggrant.
 
Några tips inför flygningar
– Åk ut till flygplatsen några dagar före resan och lär känna miljön. Det känns alltid tryggare att vara lite förberedd och hemtam (om jag flyger flera gånger inom en kort period blir jag mer van och mindre orolig för varje resa).
– Ta reda på fakta om flygplan och flygning – då blir det mindre skrämmande.
– Berätta för flygvärdinnan innan ni startar att du är flygrädd och fråga personalen om du undrar över något (är oroad över något).
– Försök att spänna av och kontrollera tankarna. Tänk på att flyget, enligt statistiken, är ett säkert kommunikationsmedel.
– Försök aktivera dig, prata med de som sitter bredvid, läs en bok eller skriv.
– Var utvilad före flygningen.
– Undvik i mesta möjliga mån alkohol och minimera rökningen och kaffe.
 
Robert Karlsson // Jorden Runt //
 
Mer fakta om flygrädsla
 
Tips på kurser för att bota flygrädsla
Jorden Runts grundfakta om flygplan och motorer

 
 
 
 
  Mejla gärna dina bästa Restips till: res@jordenrunt.nu
  (då blir alla tusentals resenärer som besöker jordenrunt.nu jätteglada!)
 
 

    Stolta partners till jordenrunt.nu

             

             

             

             

    Fler Reseföretag som tar dig ut i världen

    Annonsera på jordenrunt.nu
jordenrunt.nu på Facebook
jordenrunt.nu på twitter
RSS prenumerera på jordenrunt.nu
Robert \\